söndag 4 april 2010

Kanalkrocken



Kanalkrocken



En lördagskväll som dom flesta, tv-tidningen framför näsan och beslutsångest. Fyra filmer, fyra olika kanaler, men samma tid skulle dom visas. Ångesten kom krypande igen, skulle jag kunna välja vilken film jag skulle se?
Skulle jag köra med Ole Dole Doff ikväll också eller fanns det en annan metod? Tre timmar kvar till sändning, jag var inne i fas två, fyra koppar, tre cigaretter, nyheterna på tv 3 och lite till, snart var det dax för fas 3.

Blunda, peka och vips, så blev det film 2, nej det funkade inte. Var det verkligen rätt val, skulle jag välja rätt, tänk om jag ångrade mig i sista stund? Beslutsångest och fas 4 efter ytterligare två cigg och ett par koppar kaffe.

En av filmerna raderas från min lista, den fanns redan som köpfilm och stod i bokhyllan, vilken lättnad, kunde se den när jag ville, vilken tur.

En timme kvar till sändning och nu kröp det i skinnet av beslutsångest. Laddade video nummer 1 med band, laddade video nummer 2 också med band, vilken tur att videon var uppfunnen, jag kände mig lycklig och lättad för en sekund.

Fas 5 och sista halvtimmen var kommen, vad skulle jag se och vilka andra två filmer skulle spelas in, det blev metoden "blunda och peka på program", det funkade och jag knappade in Showview för inspelning. 10, 9, 8, 7...Nedräkningen kunde börja, jag satte mig i favoritfåtöljen och hällde upp en kopp kaffe till, säkert den tionde i ordningen, minst sagt räknat.

NOLL, filmerna började, videoapparaterna startade och jag satte mig bekvämt och filmen jag valt att se började. POFF, sa det efter 5 minuter och allt slocknade, hela huset och alla rum, allt blev kolsvart, strömavbrott, och där slutade min mysiga tv-kväll för gott. Strömmen var borta resten av kvällen och jag blev bara stum.

Tyst, tyst och stilla och jag som hade haft sån beslutsångest en hel kväll, men inte nu inte. Jag var fast besluten att sova, vakna till en ny dag med nya tv-program. Bättre lycka imorgon kanske.



©Cia 2000

Inga kommentarer: